ODS 15

Vida terrestre

Taula de continguts

Vida terrestre

"Molta gent petita, en molts llocs petits, fent coses petites, poden canviar el món."

Eduardo Galeano

Aquest objectiu tracta de la conservació, la restauració i l’ús sostenible d’aquests ecosistemes i dels d’aigua dolça, especialment els sòls degradats, els boscos i els ecosistemes de muntanya. Aturar la destrucció dels hàbitats naturals i tornar a introduir elements naturals en espais de les ciutats resulta imprescindible per preservar la biodiversitat.

Per preservar els ecosistemes terrestres és necessari conèixer-los bé, tenir en compte els ecosistemes quan planifiquem el territori, així com protegir les espècies amenaçades i garantir una bona gestió dels espais protegits.

En aquesta etapa, considerem que és molt important poder conscienciar els infants de la importància que té preservar espais naturals en la zona on es viu i conèixer bé quina flora i fauna tenim en el territori més proper.

Autoconeixement i gestió de les emocions

  • Reconeixement de la biodiversitat del nostre entorn.
  • Empatia cap a les diferents realitats que trobem en la biodiversitat del nostre entorn.
  • Identificació i reflexió dels problemes que es presenten en la preservació d’espais naturals en el nostre entorn.

Autonomia personal i relacional

  • Interès a expressar opinions sobre la preservació dels espais naturals i de la fauna en l’entorn proper.
  • Treball en equip per promocionar accions que ajudin a preservar l’entorn natural proper.

Salut i benestar personal o hàbits beneficiosos

  • Argumentació contra les pràctiques mediambientals que provoquen pèrdua de la biodiversitat i a favor de la seva conservació.
  • Hàbits i maneres de fer que potencien el joc a l’espai natural proper.

Joc i moviment

El joc en entorns naturals respectant-los i cuidant-los.

  • Informar-nos sobre els animals i plantes que viuen a la nostra zona (entorn).
  • Proposar a l’ajuntament fer una plantada simbòlica d’arbres cada any per anar recuperant algunes zones naturals.
  • Informar-nos de quines espècies animals viuen a la nostra zona i de si n’hi ha alguna que estigui en perill d’extinció.
  • Consumir aliments de temporada i de proximitat.
  • Sessió d’art creatiu (land art) amb elements de la natura.
  • Excursió pel poble/barri per veure algun espai amb arbres, quines possibilitats ens dóna aquest espai, com ens hi sentim, què podem fer… veure la necessitat de crear-ne més d’espais com aquest.
  • Treballar la lecto escriptura amb paraules de la natura
  • Treballar les matemàtiques a través d’elements naturals, compteig, seriacions…
  • Xerrada alumnes més grans sobre els temes que ells treballen.
  • Creació de bosses per anar a fer la compra i vendre-les als pares de tota l’escola. (Amb els diners poder invertir en planter per a poder comprar arbres per plantar)
  • Fer un vídeo de les coses que ens agrada fer a la natura per poder passar a l’ajuntament conscienciant de la importància de crear més espais naturals al poble.
  • Demanar a l’ajuntament un espai on poder plantar arbres i coordinar-ho amb un jardiner.
  • Fer campanyes de conscienciació familiar sobre el tema (a través de tallers familiars, excursions familiars…).
ODS Vedruna Catalunya

ODS per etapes

ODS

Infantil

ODS

Primària

ODS

Batxillerat
Ùltimes notícies

Eina de diagnosi

L’equip impulsor ODS Vedruna Catalunya , fruit de la reflexió conjunta dels 36 equips ODS de les escoles amb l’assessorament i guiatge d’experts en l’àmbit de la pedagogia de la sostenibilitat com Neus Lorenzo @NewsNeus I amb la col·laboració de Jaume Feliu @jfeliua en l’àmbit tècnic, dissenyem una eina de diagnosi per a la posterior reflexió als equips docents I claustres de les escoles.