ODS 14

Vida submarina

Taula de continguts

Vida submarina

"El mar, un cop t’embruixa, t’atrapa a la seva xarxa meravellosa per a tota l’eternitat."

Jacques Cousteau

Els oceans i els mars són essencials per a la nostra existència.

Ocupen el setanta per cent del nostre planeta i en depenem pel menjar, per l’energia i per l’aigua. Garanteixen l’estabilitat climàtica.

No obstant això, hem aconseguit alterar aquests recursos tan valuosos. Grans masses d’aigua es veuen sotmeses a alteracions provocades per l’acció de l’home. Contínuament estem abocant als mars i oceans residus contaminants i estem mantenint la sobrepesca, que afecta la biodiversitat dels ecosistemes marins.

Ens cal començar immediatament a gestionar i protegir de manera responsable tota la vida marina del món.

L’ODS 14 aborda els greus problemes que afecten els mars i els oceans. Es proposa el repte de protegir i gestionar de manera sostenible els ecosistemes marins i costaners, amb la perspectiva de conservar almenys el 10 % de totes aquestes àrees. D’altra banda, s’ha de poder preservar la pesca impulsant sistemes pesquers que fomentin la capacitat de regeneració dels ecosistemes.

  • Oceans i mars. Ecosistemes marins.
  • Gestió i ús dels recursos marítims (renovables i no renovables).
  • Ecologia marina: la xarxa tròfica, depredadors i preses.
  • Biodiversitat marina.
  • Reserves marines.
  • Pesca sostenible.
  • Aqüicultura sostenible.
  • El creixement del nivell del mar i els efectes del canvi climàtic.
  • Els contaminants de l’oceà: plàstics, microesferes, aigües residuals, nutrients i substàncies químiques.
  • Relacions culturals amb el mar.
  • Els esculls coral·lins, les costes i els manglars i la seva importància ecològica.
  • Patrimoni marítim històric.
  • Netejar, naturalitzar i mantenir l’ecosistema propi de les lleres de les rieres i els torrents que desemboquen al mar.
  • Prevenir l’arribada de microplàstics al mar i l’increment de la brossa marina.
  • Canviar els hàbits del dia a dia per reduir el consum d’envasos de plàstic.
  • Cuidar i netejar els espais marins (platges).
  • Col·laborar amb associacions que treballen per la millora i la conservació dels ecosistemes marins.
  • Visibilitzar els diferents oficis relacionats amb els recursos marins (pescadors, peixaters, llotges…).
  • Treballar lectures relacionades amb el mar.
  • Conèixer i preservar el patrimoni històric relacionat amb el mar.
  • Fer excursions al medi costaner.
  • Debatre l’ús sostenible dels recursos marins.
  • Fer experiments al laboratori per comprovar l’acidificació dels oceans i mars.
  • Organitzar campanyes per demanar l’ampliació de les zones protegides del medi costaner, de les zones de veda i de les reserves marines.
  • Visitar museus de la pesca.
  • Potenciar la reducció d’envasos de plàstic en els esmorzars escolars i en les sortides escolars.
  • Organitzar campanyes de neteja dels entorns costaners.
  • Proposar visites familiars a entorns marins (platges, ports, camins de ronda…).
  • Facilitar lectures familiars amb temàtica marina.
ODS Vedruna Catalunya

ODS per etapes

ODS

Infantil

ODS

Primària

ODS

Batxillerat
Ùltimes notícies

Eina de diagnosi

L’equip impulsor ODS Vedruna Catalunya , fruit de la reflexió conjunta dels 36 equips ODS de les escoles amb l’assessorament i guiatge d’experts en l’àmbit de la pedagogia de la sostenibilitat com Neus Lorenzo @NewsNeus I amb la col·laboració de Jaume Feliu @jfeliua en l’àmbit tècnic, dissenyem una eina de diagnosi per a la posterior reflexió als equips docents I claustres de les escoles.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website