ODS 3

Salut i Benestar

Taula de continguts

Salut i Benestar

"La salut és un estat de completa harmonia entre el cos, la ment i l’esperit."

B. K. S. Iyengar

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix la salut com l’estat complet de benestar físic, mental i social, i no només com l’absència de malalties.

A l’educació infantil cal fomentar hàbits, coneixements i actituds saludables tot aprenent a tenir cura del nostre cos, tenint en compte l’activitat física, l’alimentació, el descans i l’estat emocional.

Per estar bé les actituds i maneres de fer del dia a dia han de reflectir uns hàbits saludables que es duguin a la pràctica de manera mantinguda en el temps. La ment, les emocions, la manera com ens sentim són factors bàsics per a la salut i el benestar. Per això és molt important com acollim les emocions a l’escola, els missatges que donem, les normes que posem, l’organització del dia a dia que marquem a l’aula… Tot afecta de manera directa sobre el benestar de tots aquells que en formem part, infants i adults.

Higiene

  • Hàbits d’higiene personal: tenir cura del propi cos, posar-se i treure’s la bata i la jaqueta, rentar-se les mans, saber-se mocar, posar el braç adequadament quan tenim tos o esternudem, netejar-se bé quan es va vàter, menjar adequadament…
  • Hàbits d’higiene i ordre: tenir cura del material i de l’aula, recollir, endreçar, netejar, compartir…

Alimentació saludable

  • Esmorzars saludables.
  • Menús equilibrats.
  • Beure aigua sempre que ho necessitin.

Activitat física

  • Jocs al pati i a l’aire lliure.
  • Espais de descans i calma: relaxació, migdiada…

Estat emocional

  • Les emocions: com ens sentim i què podem fer per sentir-nos millor.
  • Coneixement personal i autoestima.
  • Relacions amb els altres.

Seguretat

  • Mesures de seguretat a l’aula: utilitzant correctament punxons, tisores…
  • Mesures de seguretat viària: vigilar a l’hora de travessar el carrer (pas de vianants, semàfor…), cordar-nos el cinturó de seguretat si anem amb cotxe o d’excursió.
  • Mesures de seguretat a l’aire lliure: protegir-nos del sol, abrigar-nos quan cal…
  • Mesures de seguretat sanitàries: si escau.
  • Treballar les rutines relacionades amb els hàbits.
  • Començar amb una entrada relaxada.
  • Expressar les emocions des de diferents llenguatges.
  • Portar menjars saludables: fruita, entrepans…
  • Potenciar el consum d’aliments de proximitat i de temporada.
  • Procurar tenir un hort escolar.
  • Potenciar les activitats físiques.
  • Anar i tornar caminant a l’escola.
  • Participar en esdeveniments esportius de l’entorn.
  • Fer sortides: al mercat, al CAP, a centres esportius…
  • Organitzar passejades, caminades, sortides a l’entorn proper.
  • Convidar experts a l’aula dels àmbits sanitari, esportiu, de la seguretat, alimentari…
  • Treballar situacions properes i viscudes per aprendre a conèixer, identificar i gestionar les emocions.
  • Vincular l’etapa amb entitats o organitzacions properes.

Un conte per presentar tots els ODS

Programació XTEC 0-6 anys

Propostes per treballar família-escola

Projectes:

Recursos alimentació saludable

Contes

Vídeos

Jocs

Recursos TAC

Altres

Higiene

Activitat física

Estat emocional

  • Fer tallers o xerrades amb professionals sobre salut i benestar.
  • Fer sortides compartides amb AMPA i AFA.
ODS Vedruna Catalunya

ODS per etapes

ODS

Infantil

ODS

Primària

ODS

Batxillerat
Ùltimes notícies

Eina de diagnosi

L’equip impulsor ODS Vedruna Catalunya , fruit de la reflexió conjunta dels 36 equips ODS de les escoles amb l’assessorament i guiatge d’experts en l’àmbit de la pedagogia de la sostenibilitat com Neus Lorenzo @NewsNeus I amb la col·laboració de Jaume Feliu @jfeliua en l’àmbit tècnic, dissenyem una eina de diagnosi per a la posterior reflexió als equips docents I claustres de les escoles.