ODS 16

Pau, justícia i institucions sòlides

Taula de continguts

Pau, justícia i institucions sòlides

"No hi ha camí per la pau, la pau és el camí."

M. Gandhi

Aquest ODS pretén vetllar pel benestar de les persones, la prosperitat de les societats, la igualtat de la ciutadania i el desenvolupament sostenible. Tots aquests objectius només es poden assolir tenint un ambient de pau i de respecte als nostres drets fonamentals. Perquè això es compleixi és essencial disminuir els conflictes i delictes que afectin directament o indirectament els infants.

Les persones que tenen el poder han de ser el màxim possible de transparents, justes i imparcials. D’aquesta manera garantirem la igualtat de les persones sigui quina sigui la seva classe social i/o cultural. Tanmateix, la vida a l’escola i les relacions existents han d’afavorir aquest benestar social.

A l’educació infantil hem d’educar en la no-violència, el respecte i la igualtat, i hem de ser justos i coherents en les nostres decisions. Com a escola i com a mestres hem de tenir molt clar que som un model a seguir. Per tant, hem de ser molt conseqüents amb els nostres actes.

PAU intrapersonal / en un mateix:

  • Pau en un mateix: bona autoestima, bon autoconcepte i confiança en un mateix.
  • Estratègies de resolució de conflictes i resiliència (refús, odi, soledat, por…).
  • Sentiment de pertinença grupal (aula i escola).

PAU interpersonal / envers els altres:

  • Les bones relacions (relacions positives/no tòxiques).
  • Acceptació de cultures, llocs d’origen i diversitat.
  • Educació solidària, ajudar sempre que puguem.
  • Acceptació de les diferències i els diferents punts de vista.
  • Respecte, empatia i confiança envers els altres.

Justícia

  • Igualtat d’oportunitats.
  • Celebrar el dia de la Pau
  • Viure el dia a dia apreciant tot el que tenim, sense comparar-nos.
  • Aprofitar les relacions del dia a dia; la vida escolar és la millor manera d’incidir directament en aquest ODS, a través de la reflexió.
  • Verbalitzar i analitzar les situacions de bones relacions o de conflicte que sorgeixen a l’aula, en les situacions de debat, de reflexió, de treball cooperatiu…
  • Explicar contes i/o veure vídeos. Verbalitzar l’experiència per tal de posar-hi paraules i ser conscients del que està passant, tant si és positiu com si no.
  • Créixer amb la Duna i experimentar un bon dia de reflexió (autoestima, valors, relacions).
  • Participar activament en els espais d’aprenentatge/ambients (integradors, adaptats a tots els nivells i interessos, amb igualtat d’oportunitats, per aprendre i acceptar diferents maneres de fer).
  • Reflexionar sobre la importància de poder tenir una casa, menjar, una família que ens estima i viure en un país amb pau (baralles, injustícies, fam, guerra…).
  • Valorar les diferències dels altres i el que en podem aprendre (tots som iguals i únics, la diferència suma en comptes de restar, tots vivim en un mateix món).
  • Donar visibilitat a les diferents llengües maternes de l’aula.

Autoestima

  • La caixa del tresor ocult (mirall): a dins d’una caixa hi ha un mirall i se’l van passant.
  • El racó de les paraules boniques / missatges positius.
  • El pot de la felicitat, omplir-lo tot de coses que ens fan ser feliços.
  • Curtmetratges: Saltant (https://www.youtube.com/watch?v=kDXV2pcyGMo)

Contes:

  • No vull el cabell arrissat.
  • El monstre rosa
  • El llop que volia canviar el seu color
  • El corb
  • L’elefant Elmer
  • El peix irisat

Bones relacions / Respecte envers els altres

El pot dels conflictes: Es tracta d’un pot on hi ha descrites situacions de conflicte que es poden generar entre infants, i unes preguntes per tal de fer reflexionar els infants sobre l’empatia, com es podria resoldre, si és just o no, si els ha passat alguna cosa semblant… A partir d’això es manté una conversa sobre la situació descrita.

Activitats de la Duna a educació infantil, on es presenten els valors d’amistat i perdó a P3; d’agrair i alegria a P4, i d’esforç i compartir a P5, amb contes, dinàmiques de cohesió, com dir-nos alguna cosa bonica els uns als altres…).

El «Bon dia» de reflexió amb activitats curtes, com poden ser una música, una abraçada, experimentar amb el silenci, una notícia d’actualitat…, fomenten bons valors, ajuden a pujar l’autoestima i l’empatia.

Contes

  • Orelles de papallona
  • Sopa de pedres
  • El vestit de l’emperador
  • Dos esquirols i una pinya
  • Un amic com tu 

Cultura, llocs d’origen, diversitat

Acceptació de les diferències

  • Quatre petites cantonades del no res.
  • Convidar famílies perquè ens vinguin a explicar un conte amb la seva llengua.
  • Compartir les diferents tradicions amb tallers, activitats…
ODS Vedruna Catalunya

ODS per etapes

ODS

Infantil

ODS

Primària

ODS

Batxillerat
Ùltimes notícies

Eina de diagnosi

L’equip impulsor ODS Vedruna Catalunya , fruit de la reflexió conjunta dels 36 equips ODS de les escoles amb l’assessorament i guiatge d’experts en l’àmbit de la pedagogia de la sostenibilitat com Neus Lorenzo @NewsNeus I amb la col·laboració de Jaume Feliu @jfeliua en l’àmbit tècnic, dissenyem una eina de diagnosi per a la posterior reflexió als equips docents I claustres de les escoles.