ODS 4

Educació de qualitat

Taula de continguts

Educació de qualitat

“L’educació genera confiança, la confiança genera esperança, l’esperança genera pau”

Confuci

Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat. Oferir oportunitats d’aprenentatge per a tothom. Incentivar l’aprenentatge permanent.

  • La importància de l’educació com a motor del desenvolupament sostenible i com a eix de millora de la vida de les persones.
  • L’educació: un dret humà fonamental.
  • Les desigualtats en l’accés a l’educació. Desigualtats per context, gènere…
  • Les causes de la manca d’accés a l’educació.
  • El paper de l’educació en el desenvolupament sostenible.
  • La relació entre desenvolupament sostenible i educació de qualitat.
  • La importància de l’aprenentatge permanent.
  • El paper de l’educació formal i no formal.
  • El concepte d’Educació per al Desenvolupament Sostenible: EDS.
  • Les competències per a la millora de la vida pròpia en relació amb l’ocupació, l’emprenedoria…
  • Les competències necessàries per al segle XXI.
  • La igualtat de gènere en educació.
  • L’equitat i la inclusió en educació.
  • Els motius de la manca d’accés a l’educació.
  • L’Agenda 2030 i exemples innovadors.
  • Fer jocs de rol vinculats amb els ODS: posar-se en el paper d’un infant /jove en condicions diferents.
  • Impulsar propostes educatives que desenvolupin les competències en EDS.
  • Promoure debats a l’aula sobre el dret de l’educació, l’educació permanent i les oportunitats educatives, o sobre la situació de l’educació a l’escola, al poble, a la ciutat, al país…
  • Fer treballs de camp i treballs de recerca sobre l’accés a l’educació en diferents llocs, d’àmbit local, nacional o mundial.
  • Impulsar metodologies que tinguin en compte la inclusió i l’equitat a l’aula.
  • Realitzar infografies, pòsters, pòdcasts, etc. o emprar qualsevol mitjà de divulgació per conscienciar i sensibilitzar de la importància de l’educació al llarg de la vida.
  • Fer treballs estadístics de comparació de dades educatives: per edat, per gènere, per país, per regió…, sobre el fracàs escolar, l’escolarització…
  • Elaborar estudis sobre sistemes educatius i sobre l’accés a l’educació.
  • Crear aliances amb escoles, fundacions i entitats educatives del país o d’altres llocs del món.
  • Fomentar grups de treball de membres de diferents escoles, entitats o xarxes.
  • Realitzar una campanya de sensibilització sobre l’educació de qualitat.
  • Organitzar una jornada sobre EDS a nivell d’escola, local o global.
  • Dur a terme projectes basats en treballs de camp sobre algun aspecte dels ODS.
  • Celebrar el Dia Internacional de l’Alfabetització (8 de setembre) o el Dia Mundial dels Docents (5 d’octubre), o participar en la Setmana d’Acció Mundial per l’Educació.
  • Fer partícips a totes les famílies de l’escola de la importància de l’educació permanent.
  • Organitzar tallers i jornades formatives sobre aspectes educatius de l’escola: metodologies de treball, aspectes pedagògics, aspectes de la competència digital…
  • Organitzar una jornada EDS conjunta entre famílies i escola.
ODS Vedruna Catalunya

ODS per etapes

ODS

Infantil

ODS

Primària

ODS

Batxillerat
Ùltimes notícies

Eina de diagnosi

L’equip impulsor ODS Vedruna Catalunya , fruit de la reflexió conjunta dels 36 equips ODS de les escoles amb l’assessorament i guiatge d’experts en l’àmbit de la pedagogia de la sostenibilitat com Neus Lorenzo @NewsNeus I amb la col·laboració de Jaume Feliu @jfeliua en l’àmbit tècnic, dissenyem una eina de diagnosi per a la posterior reflexió als equips docents I claustres de les escoles.