ODS 12

Consum i producció responsables

Taula de continguts

Consum i producció responsables

“No pots passar un sol dia a la terra sense tenir un impacte en el món. El que fas marca una diferència i et toca decidir quin tipus de diferència vols fer”

Jane Goodall

Fomentar la presa de consciència individual i descobrir la capacitat d’actuació que tenim com a consumidors. Aquest acte quotidià té unes implicacions ètiques i de responsabilitat, i té incidència sobre les persones i l’entorn.

  • Publicitat, pressió social, pertinença i creació d’identitat.
  • Història, models i cadenes de valor de la producció i el consum i gestió i ús dels recursos naturals (renovables i no renovables).
  • Impactes mediambientals i socials de la producció i el consum.
  • Producció i consum d’aliments: agricultura, processament d’aliments, opcions i hàbits alimentaris.
  • Estils de vida sostenibles.
  • Sistemes d’etiquetatge i certificats de producció i consum sostenibles.
  • Economia verda (de bressol a bressol, economia circular, creixement verd, decreixement).
  • Reciclatge de medicaments i dispensació unitària (un estalvi considerable).
  • Economia circular i la bretxa digital.
  • Diferenciar entre economia lineal i economia circular.
  • Conèixer la diferència entre aliments no processats, processats, ultraprocessats i productes cruelty free.
  • Promoure el consum de productes de km 0 i les seves implicacions.
  • Diferenciar el consum responsable vs. el consum compulsiu.
  • Valorar els pros i contres de la moda.
  • Conèixer estils de vida i de consum i analitzar-ne avantatges i inconvenients.
  • Construir imatges per fer pedagogia de consum responsable i fomentar campanyes que impliquin a tota la comunitat educativa i l’entorn.
  • Descobrir la petjada de carboni que generem, com ens fa sentir i com podem reduir-la.
  • Analitzar les monedes socials.
  • Investigar apps de mòbil que ens ajudin a saber quin producte estem comprant al supermercat i la relació que tindrà amb la nostra salut.
  • Dissenyar propostes d’economia circular (projecte Labdoo).
  • Conèixer experiències de solidaritat relacionades amb el consum i dissenyar-ne una d’adaptada a l’escola o a la comunitat que l’envolta.
  • Analitzar la petjada de carboni personal i de la classe, extreure’n conclusions i proposar accions col·lectives per reduir-la.
  • Formar part de propostes d’economia circular i fer-ne pedagogia entre les famílies i el barri.
  • Treballar la sensibilització social i ambiental sobre la cadena de producció, el subministrament, la distribució, el consum i els residus relacionats amb el tèxtil. Establir aliances amb entitats que gestionin els residus tèxtils i donar-los suport en forma de campanyes de recollida selectiva de roba o de conscienciació sobre l’ús del contenidor taronja.
  • Crear i gestionar una «botiga» de roba de segona mà que permeti redistribuir la roba usada de les famílies de l’escola.
  • Descobrir allò que hi ha darrere del mòbil i les seves implicacions a nivell ecològic, ètic, social i personal, per fomentar-ne el consum conscient i responsable. Fer extensius aquests aprenentatges als companys de l’escola.
  • Ampliar el vocabulari i eixamplar la visió sobre els productes incorporant conceptes clau com ara: fast fashion, coltan, obsolescència programada, obsolescència percebuda, cost real, clear fashion, explotació infantil, slow fashion, comerç just, consum responsable, esclavatge, drets laborals, descolonització, deslocalització, neocolonialisme, economia del bé comú, decreixement…
  • Estudiar els hàbits alimentaris i les seves implicacions sobre el consum i el medi ambient. Descobrir l’etiquetatge i dissenyar la informació per tal que contingui dades de caràcter social i ambiental.
  • Desenvolupar campanyes informatives en dates assenyalades, com p. ex. el 15 març, Dia Internacional del Consum Responsable.
  • Convidar famílies vinculades als sabers de l’ODS.
  • Impulsar campanyes junts, escola i famílies.
  • Fer tallers de divulgació.
ODS Vedruna Catalunya

ODS per etapes

ODS

Infantil

ODS

Primària

ODS

Batxillerat
Ùltimes notícies

Eina de diagnosi

L’equip impulsor ODS Vedruna Catalunya , fruit de la reflexió conjunta dels 36 equips ODS de les escoles amb l’assessorament i guiatge d’experts en l’àmbit de la pedagogia de la sostenibilitat com Neus Lorenzo @NewsNeus I amb la col·laboració de Jaume Feliu @jfeliua en l’àmbit tècnic, dissenyem una eina de diagnosi per a la posterior reflexió als equips docents I claustres de les escoles.