ODS 13

Acció climàtica

Taula de continguts

Acció climàtica

"Només tenim un planeta. Està a les nostres mans cuidar-lo."

El planeta Terra és la nostra llar, l’hem d’estimar i cuidar, és un planeta divers format per diferents ecosistemes que depenen d’un clima determinat. La temperatura de la Terra i el seu clima estan canviant per culpa del canvi climàtic.

Les persones que hi vivim som les causants, en bona part, d’aquest canvi climàtic. Per culpa de la contaminació de l’aire ple de fum de la gran quantitat de fàbriques, cotxes, avions…; quan malgastem energia, llum i aigua; quan no reciclem bé; quan omplim de brutícia, deixalles, plàstics… el bosc, el riu i el mar. Tot això perjudica el nostre planeta i fa que no tingui bona salut.

El canvi climàtic canviarà els ecosistemes i això pot provocar incendis als boscos, onades de molta calor o fred, pluges molt fortes, huracans, sequeres… Fa que a l’atmosfera (una capa de gasos que no podem veure que envolta el nostre planeta i que el protegeix) s’estigui formant una capa més gruixuda a causa de la gran contaminació, que es diu efecte d’hivernacle i que no deixa regular bé l’escalfor del Sol i fa que la temperatura del nostre planeta pugi i hi hagi aquest escalfament global.

La Terra s’està escalfant molt, té calor, i ens cal ajudar-la. Tenim una missió urgent i uns reptes importants de coses que hem de fer i millorar, i l’ODS 13 ens ho recorda.

Està a les nostres mans, practicant hàbits més sostenibles, ajudar assolir que el nostre planeta Terra deixi d’estar malalt.

Els petits gestos es poden convertir en grans gestos que salvin el nostre planeta.

Planeta Terra

  • Concepte de planeta Terra: on vivim.
  • El nostre entorn: natura, animals i éssers vius.
  • El clima. Què és? Com ens afecta?

Contaminació

  • Concepte de contaminació.
  • Mitjans de transport menys contaminants.
  • Les 4R: Reciclar – Reutilitzar – Reduir i Repensar.

Energies renovables

  • Energies més netes: eòlica – solar – hidràulica.
  • Fer hipòtesis, jugar i experimentar amb els elements de les energies renovables: eòlica, solar i hidràulica, i comprovar que tots tres elements tenen força i energia.
  • Fer sortides a entorns propers o a la natura, al riu o a la platja per fer plogging.
  • Conscienciar l’alumnat, quan fem sortides, que no podem embrutar la natura, ni el mar ni els rius tirant-hi escombraries.
  • Reflexionar sobre el que podem fer per ajudar el nostre planeta, buscar solucions i agafar compromisos d’aula.
  • Aprendre a reciclar classificant les deixalles i tirant cada cosa al seu contenidor.
  • Mirar contes i jugar amb recursos TAC sobre els temes treballats.
  • Ajudar a disminuir la contaminació amb les 4R: Reciclar – Reutilizar – Reduir – Repensar.

Canvi climàtic

Tenir cura del planeta

Contaminació

Energies renovables

Recursos TAC

Cançons

Les 4R: Reduir – Reciclar – Reutilitzar i Reparar

Contes

Curtmetratges: Junts podem aconseguir grans coses

  • Exposar el treball fet sobre aquest tema i compartir els aprenentatges.
  • Fer una jornada de plogging
  • Demanar la implicació de les famílies per ajudar el nostre planeta: portar carmanyoles, no utilitzar paper d’alumini, portar cantimplora quan anem d’excursió…
  • Organitzar xerrades o trobades conjuntament entre família i escola per parlar de la importància de promoure valors ambientals en els infants.
ODS Vedruna Catalunya

ODS per etapes

ODS

Infantil

ODS

Primària

ODS

Batxillerat
Ùltimes notícies

Eina de diagnosi

L’equip impulsor ODS Vedruna Catalunya , fruit de la reflexió conjunta dels 36 equips ODS de les escoles amb l’assessorament i guiatge d’experts en l’àmbit de la pedagogia de la sostenibilitat com Neus Lorenzo @NewsNeus I amb la col·laboració de Jaume Feliu @jfeliua en l’àmbit tècnic, dissenyem una eina de diagnosi per a la posterior reflexió als equips docents I claustres de les escoles.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website