ODS 13

Acció climàtica

Taula de continguts

Acció climàtica

"L’activista no és qui diu que el riu és brut, l’activista és qui neteja el riu"

Ross Perot

Adoptar mesures urgents per combatre el canvi climàtic i els seus efectes.

  • Efecte hivernacle: emissions de gasos amb efecte d’hivernacle relacionades amb l’energia, l’agricultura i la indústria.
  • Petjada de carboni: impacte personal en el clima mundial.
  • Forat de la capa d’ozó.
  • Canvi climàtic: impactes, evidències, perills. Protocol de Kyoto (mesures per aturar el canvi climàtic) i Acord de la Cimera de París.
  • L’impacte mediambiental de la indústria.
  • Activitats de diferents tipologies respectuoses amb el medi ambient.
  • Migracions i fugides relacionades amb el canvi climàtic.
  • Les estratègies de prevenció, mitigació i adaptació i les seves connexions amb la resposta a les catàstrofes i amb la reducció del risc que se’n produeixin.
  • Estratègies a escala local, nacional i mundial per a la protecció del clima.
  • Escenaris futurs i ètica.
  • Cercar notícies sobre el tema o fotos i vídeos de denúncia a les diferents xarxes socials per fer reflexions respecte al seu impacte ambiental. Exemple: la relació dels orangutans i l’oli de palma emprat en la producció de la brioixeria industrial.
  • Treballar les repercussions que pot tenir el canvi climàtic en els diferents sectors de l’economia, així com les migracions que se’n derivaran.
  • Conèixer personatges públics i algunes de les decisions que han pres, i comparar-les amb la mena de decisions podem prendre nosaltres com a individus.
  • Fer una campanya d’acció local que tingui en compte alguns dels aspectes vinculats a l’ODS.
  • Analitzar l’impacte des de perspectives diferents a partir de jocs de rol, dinàmiques de treball cooperatiu, treballs de recerca, monogràfics…
  • Desenvolupar i executar un programa d’acció o una campanya relacionats amb la protecció del clima.
  • Treballar sobre hipòtesis d’escenaris futurs i analitzar diferents escenaris de canvi climàtic.
  • Estudiar els residus que es generen a la classe, o a l’escola, o a les cases, o a la ciutat.
  • Dissenyar una activitat de plogging i fer difusió dels resultats.
  • Dissenyar una campanya informativa i de foment de la reducció de residus i del reciclatge.
  • Potenciar el producte de proximitat.
  • Inscriure’s i participar a la proposta feta per l’associació MARATÓ RE-M (Marató per a l’Emergència Climàtica).
  • Promoure mesures que podem fer a nivell individual (creació d’un lloc web o d’un blog).
  • En ocasió de la Setmana Europea de la Mobilitat (del 16 al 22 de setembre): organitzar activitats per als alumnes de l’escola.
  • Adherir-se a campanyes locals i/o globals, com Let’s Clean Up Europe.
  • Promoure l’ús del transport públic, o anar a peu o amb bicicleta.
  • Promoure el compostatge i el reciclatge.
  • Naturalitzar espais. Plantar arbres. Preservar entorns naturals.
  • Participar en la creació de camins escolars.
  • Organitzar una plantada d’arbres amb les famílies.
  • Fer recordatoris per fer els desplaçaments a les escoles d’una manera més sostenible.
  • Participar en les jornades Let’s Clean Up Europe.
  • Promoure en les famílies hàbits d’estalvi energètic.
ODS Vedruna Catalunya

ODS per etapes

ODS

Infantil

ODS

Primària

ODS

Batxillerat
Ùltimes notícies

Eina de diagnosi

L’equip impulsor ODS Vedruna Catalunya , fruit de la reflexió conjunta dels 36 equips ODS de les escoles amb l’assessorament i guiatge d’experts en l’àmbit de la pedagogia de la sostenibilitat com Neus Lorenzo @NewsNeus I amb la col·laboració de Jaume Feliu @jfeliua en l’àmbit tècnic, dissenyem una eina de diagnosi per a la posterior reflexió als equips docents I claustres de les escoles.